Zoeken
ELO
Magister
Aura
School gids
Zermelo

Jonge ondernemers (EO4B/K) starten eigen bedrijf

17 november 2021

We kunnen binnenkort geld opzij leggen voor de aanschaf van geurkaarsen en/of pasjeshouders van de twee jonge ondernemersteams van het Schoonhovens College.
Twaalf vierdeklassers van het profiel E & O presenteerden afgelopen week hun bedrijfsplan aan mkb-adviseur Kaneshka Burhan van de Rabobank Utrecht, in aanwezigheid van economiedocent Maurits de Bruin en teambegeleider Pieter van der Laan.

Kaarsen en pasjeshouders

Candle4You heeft in december twee heerlijk ruikende kaarsen in de aanbieding. Het team hoopt via mond-tot-mond reclame en een Instagram account het grote publiek te bereiken. Er volgt nog een nader marktonderzoek om de juiste doelgroep vast te stellen.
Volgens directeur Tim 'was dat onderzoek nog niet compleet'. Het gegeven dat de kerstmarkt op school is afgelast, betekent dat de teamleden vooral langs de deuren zullen gaan. De leden hebben niettemin veel vertrouwen in hun product, dat letterlijk licht in de duisternis brengt tijdens de donkere coronaperiode. De kaarsen worden keurig ingepakt in doorzichtig papier en voorzien van een kleurrijk lintje.

Burhan adviseerde het team van Candle4You om niet teveel in te kopen en de aan- en verkopen per week te controleren. ,,Het laatste wat je wil is verlies draaien. Houd de omzetcijfers goed in de gaten.”

Docent Maurits de Bruin wil pas groen licht geven als hem een begroting wordt overhandigd. ,,Daarna kan het team beginnen met de verkoop van aandelen van 5 euro per stuk.”

Real Pass Company had meer moeite om het concept uit te rollen. Zij benadrukten tijdens hun presentatie de veiligheid van de houder, omdat alle pasjes dan op één plek zitten. Ook dit team was nog niet ver gekomen met het marktonderzoek. Ze gaan vooralsnog uit van klanten tussen de 18 en 40 jaar. De leden meenden dat het opzetten van een onderneming een leerzaam doch hobbelig proces was geweest. ,,De interne communicatie moet flink verbeterd worden om samen op te trekken”, gaf creatief bestuurder Gatien aan.

Kaneshka Burhan (Rabobank) vond dat het team goed op weg is en zelfs een alternatief plan voor de verkoop van de pasjeshouders achter de hand houdt. ,,Dat is positief. Denk wel aan maximalisatie van de winst, want voor je het weet kom je geld te kort. De gunfactor kan een doorslaggevende rol spelen. Familie en vrienden zullen eerder jullie product kopen dan bij een winkel. Neem dat mee bij de bepaling van de verkoopprijs.”

Docent Maurits de Bruin wees op het nut van vergaderen en het schriftelijk vastleggen van de opmerkingen. ,,Zo kun je elkaar aanspreken op mogelijke misverstanden of het niet nakomen van de afspraken. Samenwerking is hard nodig om dit ondernemersavontuur tot een succes te maken.”

Tekst: Pieter van der Laan
Foto's: John Wijntjes

Terug naar overzicht